Ga door naar hoofdcontent
Artikelen‘Gelukkig kunnen leerlingen goed overweg met technologie’

‘Gelukkig kunnen leerlingen goed overweg met technologie’

Woensdag 7 april 2021Afbeelding ‘Gelukkig kunnen leerlingen goed overweg met technologie’

Door de corona-uitbraak staat de wereld op z’n kop, ook het onderwijs. Guido (25) geeft aardrijkskundeles aan de eerste, derde en vierde klas van een middelbare school in Wijchen. Als we hem spreken, zijn de scholen nog gesloten. Hij kijkt er op dat moment enorm naar uit om weer ‘normaal’ voor de klas te staan, maar ziet deze periode ook als een leerzame uitdaging. “Het denken in oplossingen houdt me bezig.”

Middelbare scholen waren sinds de uitbraak meerdere weken dicht. Als ze wel open zijn, dan gaat dat gepaard met de nodige coronamaatregelen. Die maken dat het lesgeven anders is dan normaal. “Toch staan we zeker niet stil”, vertelt Guido. “Gelukkig leven we in een digitaal tijdperk waarin leerlingen goed overweg kunnen met technologie. We doen er alles aan om die mogelijkheden zo goed mogelijk te benutten.”

Thuiswerkdagen

Guido startte de thuiswerkdagen met zijn mentorklas. Hij nam een uur de tijd om leerlingen een-op-een te spreken en daarna een halfuurtje met z’n allen. Hoe gaat het? Weten jullie wat jullie moeten doen vandaag? “We deden vaak een opdracht of spel om ze te activeren. Daarna volgden de gewone lesuren en aan het einde van de schooldag was ik nog een halfuur beschikbaar voor vragen over het huiswerk.” Natuurlijk zijn er ook leerlingen die een stuk minder zichtbaar werden. Daar maakte Guido zich zorgen over. “Als we straks weer normaal voor de klas staan, zonder maatregelen, dan is alles niet ineens terug op de rit”, zegt hij. “De coronamaatregelen hebben zeker weten een langetermijneffect, maar we moeten die gevolgen zo veel mogelijk beperken.”

Waardevol beroep

De passie voor het onderwijs is er door de coronacrisis niet minder om geworden. Guido hoopt dat meer geografen ervoor kiezen om voor de klas te staan. “Het is een waardevol beroep. Je helpt leerlingen kennis en vaardigheden op te doen in een belangrijke levensfase. Die dragen ze hun hele leven mee. Het is onbetaalbaar om die groei te zien en actief betrokken te zijn bij dit proces.” Het uitdagendste aan het beroep vindt hij de verrassingen waarmee hij te maken krijgt. Je kunt je les nog zo goed voorbereiden, maar je weet nooit hoe de klas erop reageert. Soms krijgt Guido vragen of opmerkingen die hij niet zag aankomen, zowel positief als negatief. Daar moet je direct op reageren, je kunt ze niet even parkeren. Dat houdt het werk spannend, vindt hij.

Verhalen vertellen

De wens om docent te worden groeide tijdens zijn puberteit. “Hoe ouder ik werd, hoe meer ik merkte dat ik ervan houd om verhalen te vertellen en kennis te delen”, blikt hij terug. “Toen ik me op mijn beroepskeuze ging oriënteren, besefte ik dat ik die kwaliteiten heel goed kon inzetten in het onderwijs.” Hij koos voor de lerarenopleiding aardrijkskunde aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en liep veel stage op middelbare scholen. Eén daarvan was de middelbare school in Wijchen waar hij nu werkt. Na zijn afstuderen kwam daar een vacature vrij en daar kon hij na zijn master sociale geografie aan de Universiteit Utrecht direct aan de slag.

Meer ontdekken

Het doorlopen van die master was voor Guido de kers op de taart. Na de lerarenopleiding was hij nog niet klaar met leren. Hij wilde meer ontdekken, met een wetenschappelijke bril naar de wereld kijken. Hij leerde er onderzoeksvaardigheden en sluit niet uit dat hij die ooit nog gaat inzetten binnen zijn carrière. “Ik hoef niet mijn hele leven voor de klas te staan, maar ik sluit het zeker niet uit.”

Guido behaalde zijn bachelor aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, waarna hij de master Geografie, educatie en communicatie volgde aan de Universiteit Utrecht. Sinds augustus 2020 werkt hij als docent aardrijkskunde en brugklasmentor op het Maaswaal College in Wijchen.

Auteurs