Ga door naar hoofdcontent
Artikelen‘Geografen kunnen veel meerwaarde geven aan hun werkgever’

‘Geografen kunnen veel meerwaarde geven aan hun werkgever’

Maandag 6 april 2020Afbeelding ‘Geografen kunnen veel meerwaarde geven aan hun werkgever’

Sociale geografie en planologie heeft de laatste jaren een moderne twist gekregen door de sterk toegenomen beschikbaarheid van (geo)data. Planoloog Djoerd heeft zich door die nieuwe mogelijkheden steeds meer ontwikkeld tot dataspecialist en hij raadt vakgenoten aan om die kans ook aan te grijpen. Vorige maand ging zijn eigen bedrijf ‘live’: Giscovery.

Giscovery levert datagedreven oplossingen die klanten nieuwe inzichten geven voor betere locatie- en vastgoedbeslissingen. Zo maakt hij voor Welkoop een wittevlekkenplan. De keten heeft nu 152 winkels en wil groeien. Waar voeg je nieuwe vestigingen toe? Djoerd maakt een kaart die laat zien waar de huidige vestigingen zijn en waar de concurrentie zit. Daar bovenop worden allerlei analyses uitgevoerd, zoals de demografische kenmerken van een verzorgingsgebied. ‘’Je moet natuurlijk wel een winkel openen op een locatie waar er een markt voor is’’, legt Djoerd uit.

Meerwaarde

Geografen en planologen kunnen volgens Djoerd veel meerwaarde geven aan hun werkgever door na te gaan wat voor data er beschikbaar is of gegenereerd kan worden om heel gericht antwoord te kunnen geven op de vragen die er binnen de organisatie zijn. ‘’Het is een nieuwe manier van werken die door veel, maar niet door alle bedrijven serieus wordt genomen’’, vertelt hij. ‘’Het is 2020. Big Data is geen bijvangst.’’

Djoerd werkte jarenlang bij ontwerpend bouwer Heembouw. Hij begon er in de rol van planoloog en groeide geleidelijk naar die van data- en salesanalist. Dat kwam doordat er veel vraagstukken van opdrachtgevers waren die vooral nog vanuit eigen kennis en ervaring werden opgelost. Hij zag kansen om zijn GIS-vaardigheden op te vijzelen en in te zetten om die vragen beter te beantwoorden, bijvoorbeeld met behulp van diverse databronnen. Denk bijvoorbeeld aan het bepalen van de beste product-marktcombinatie en het uitvoeren van doelgroep- en mobiliteitsanalyses. Steeds meer opdrachtgevers nemen hun beslissing ter bepaling van hun locatie op basis van data. Daar kun je je acquisitie heel gericht op inzetten.

Volgende stap

Op een gegeven moment vond Djoerd het tijd voor een volgende stap. Het gras is in veel gevallen niet groener aan de overkant, zo bleek toen hij om zich heen keek op de arbeidsmarkt. Toen hakte hij de knoop door. ‘’Als je redelijk eigenwijs bent en een eigen idee hebt, dan moet je het zelf proberen. In een periode van twee jaar heb ik mijn propositie steeds verder fijn geslepen. Ik heb veel mensen uit de markt gesproken die erin geloofden en me het vertrouwen gaven om het door te zetten.’’

Giscovery maakte een goede start, want zijn oude werkgever is nu één van zijn opdrachtgevers. Daarnaast is Welkoop klant geworden. Met deze onzekere tijden is het natuurlijk fantastisch dat je als beginnend bedrijf twee grote klanten hebt die je een stabiele basis geven. Desondanks moet je blijven zaaien om ook in de toekomst te kunnen oogsten. ‘’Dat ik al opdrachten heb, was een voorwaarde voor mij om dit te doen. Anders voelt het alsof je in een zwart gat springt. Ik wil wel meer zekerheid hebben. Geld, lol en continuïteit zijn de belangrijkste ingrediënten van ondernemerschap, die moeten goed in balans zijn.’’

Uitdaging

‘’Retail is een sector dat nog onontgonnen is voor mij en tegelijkertijd veel kansen biedt. Het is niet alleen een leuke sector, maar ook een uitdagende’’, verklaart hij. ‘’Er staat veel te gebeuren in het fysieke winkellandschap door online shoppen, dus des te meer aanleiding om goed onderzoek te doen welke winkels vitaal zijn en welke op omvallen staan.’’

Groeiambities zijn er ook. Djoerd vindt het een must om op termijn personeel in te dienst nemen dat andere expertises heeft dan hij, collega’s die hem wat kunnen leren en zelfs corrigeren. Zo wordt het aanbod van Giscovery steeds veelzijdiger. ‘’Over tien jaar hoop ik een bedrijf te zijn dat bekend staat voor goede analyses in de markt, een soort keurmerk. Dat men weet: als je een analyse laat doen bij Giscovery, dan is het in orde.’’

Reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.