Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenHoe geodata de startup Airchip telkens nieuwe kansen biedt

Hoe geodata de startup Airchip telkens nieuwe kansen biedt

Dinsdag 1 september 2020Afbeelding Hoe geodata de startup Airchip telkens nieuwe kansen biedt

De jonge Amsterdamse ‘tech startup’ Airchip, dacht het gouden ei gevonden te hebben voor de festivalwereld, maar moest de droom door de coronacrisis abrupt uitstellen. De kennis van geodata hielp om nieuwe kansen te pakken en toch relevant te blijven.

Als jonge jongens hadden wij een droom: nooit meer je favoriete nummer missen omdat je in de rij staat om een drankje te halen, nooit meer je vrienden kwijt zijn omdat je bier gingen halen. De ellenlange rijen bij evenementen en concerten zijn een doorn in het oog van elke bezoeker en organisator. De oplossing: een app die het mogelijk maakt om vanaf elke plek een drankje te kunnen bestellen, betalen en zelfs naar je toe te laten brengen. Een soort hyperlokale Thuisbezorgd voor gebruik tijdens evenementen. Geen plastic munten halen, geen rijen en niet meer onnodig wachten. Dit alles in een omgeving waar vaak slechte of geen 4G ontvangst bestaat. In de zomer van 2019 kregen wij een lening van het Innovatiefond Noord-Holland om deze flinke technische uitdaging aan te pakken. De startup was geboren en met een team van vijf werkten we afgelopen winter hard aan een internet redundante applicatie voor zowel bezoeker als medewerkers.

Crux

Maart 2020. Na maanden ontwikkelen was het antwoord gevonden. Bluetooth was de oplossing voor de crux. Betalingen, verbindingen en geolokalisatie zijn allen zonder internet mogelijk door middel van deze open standaard radioverbinding. Ideaal geschikt voor korte afstand en lokale navigatie zowel binnen als buiten. Wij waren klaar om het festivalseizoen te bestormen en onze splinternieuwe app te testen en te valideren.

Van totale onzekerheid naar nieuwe kansen

Op 21 april volgde de definitieve uitspraak: geen evenementen meer tot 1 september. In één keer viel de markt voor ons weg. Wij waanden ons de oplossing voor drukke volle feesten, juist datgeen wat nu zo uit den boze is. Als startup zonder financiële zekerheid is het bewijs van ‘product market fit’ het hoogste doel, maar zonder markt onhaalbaar.

Een lichtpuntje verscheen toen plots Bluetooth een ‘hot topic’ werd. Bluetooth zou het middel zijn voor een veilige en anonieme COVID-19 traceerapp. Dezelfde reden waarom wij ooit kozen voor Bluetooth klonk nu alom in het nieuws. Was het vinden van iemand op een druk festival opeens vergelijkbaar met het traceren van een pandemie? Het blijft verrassend hoe geodata de basis is voor zoveel oplossingen. Gepassioneerd gingen wij aan de slag met de nu roemruchte tender van de COVID-app. De opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport was om binnen een week (!) een ontwerp voor een totale app te maken waar alle technische punten van verwerking van persoonsgegevens tot Bluetooth tracering waren uitgedacht. Achteraf gezien een onmogelijke uitdaging.

In plaats van veel tijd te besteden aan een lobby en dikke verslagen, bouwden wij binnen een week een testbare Bluetooth-traceerapp. Terwijl de tender in de loop van de week werd afgeschoten door kritiek van experts, kwam Airchip die vrijdag nog bij Nieuwsuur op tv. Alhoewel de tender voor Airchip geen vervolg kreeg, kregen wij wel de kans om de kracht van onze Bluetoothapplicatie te bewijzen, en ook vooral de limieten aan te tonen van het gebruik van signaalsterkte voor het definiëren van onderlinge afstand.

Kaart met drukte op Amsterdamse terrassen.
Beschikbare ruimte.

Ondernemen in het nieuwe normaal

De samenleving leert zich aanpassen aan leven met de richtlijnen en in bijna alle sectoren is digitale transformatie de oplossing om te blijven ondernemen in het nieuwe normaal. Evenementen zijn nog niet toegestaan omdat drukte nog steeds vermeden moet worden. De app ligt dus nog steeds op de planken te verstoffen. Maar als evenementen verleden tijd zijn welke andere toepassingen zijn er dan mogelijk?

Het kwartje viel toen begin mei overal rijen ontstonden. Rijen voor de supermarkt, de drogisterij, de bouwmarkten. Heel Nederland stond opeens vol met anderhalvemeter-rijen. Tegelijk zochten mensen actief de ruimte op, want daar was het veilig. Parken en stranden werden herontdekt, de ruimte biedt veiligheid. Het nieuwe normaal is een ruimtelijke uitdaging en nergens is dit zo duidelijk als in de horeca. Ruimte staat gelijk aan omzet en wie ruimte heeft, is spekkoper. Wij trokken de geo-schoenen weer aan voor een nieuwe strategische verschuiving en maakten een ruimtelijke analyse van de Amsterdamse binnenstad. Het doel was om in kaart te brengen wat de beschikbare openbare ruimte voor horecagelegenheden is. Door de Functiekaart van Amsterdam te combineren met de BAG en de BGT konden we beschikbare openbare ruimte met behulp van de Voronoi-diagrammen verdelen.

De kaart maakt mooi inzichtelijk hoe de oude gezellige binnenstad kampt met een groot tekort aan ruimte. Dit komt door de combinatie van nauwe straatjes met een hele hoge dichtheid van horeca. Door de versoepelde maatregelen van de gemeente Amsterdam mogen horecagelegenheden beroep doen op meer terrasruimte dan de gebruikelijk vergunning. Desalniettemin wordt het voor een tentje aan de Zeedijk in Amsterdam erg lastig om te overleven als je maar één tafel volgens de RIVM-richtlijnen mag plaatsen.

Onze oplossing is om noodlijdende buurten met een overschot aan horeca maar een tekort aan ruimte te helpen een groot gezamenlijk terras op te zetten. Grote gezamenlijke terrassen uitgevoerd door de horecagelegenheden in de buurt die zelf geen ruimte voor de deur hebben. De app dient vervolgens als reserveringsplatform, bestelapp en als standalone kassasysteem. Er wordt dan misschien niet gedanst, maar technisch gezien is het net een festival.

Het Airchip Team.

Een onzekere toekomst maar vol met kansen

Wij zijn nog steeds actief bezig met het vinden van toepassingen voor de app op plekken waar de ruimte schaars is maar de dorst groot. De coronacrisis heeft ertoe geleid dat elke horecagelegenheid een ruimtelijke inpassingsuitdaging is; ‘crowd control’ is niet enkel meer iets voor grote evenementen. Daarnaast raakt het publiek in rap tempo gewend aan nieuwe digitale oplossingen om consumpties te bestellen. De QR-code op het terrastafeltje is nu al niet meer weg te denken. Ook nu de regels versoepelen blijft horeca en de anderhalvemeter-regel een uitdaging. Stadions, theaters en concerten, ze zullen moeten innoveren en de oplossing ligt dan al snel bij een app. Mobieltjes zijn nou eenmaal gemaakt voor contact op afstand. Deze unieke zomer zonder evenementen leidt misschien juist tot de beste kraamkamer voor innovatieve evenementen van de toekomst. Toch hopen wij dat evenementen volgend jaar weer terug zijn en dat we de winter hebben overleefd. De lessen en experimenten die door de coronacrisis teweeg zijn gebracht, zullen dan bij zowel het publiek als ons team niet vergeten zijn en hopelijk tot een unieke evenementenervaring leiden.