Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenIMAGEM: nieuwsgierigheid leidt tot innovatie
Bedrijfsreportage

IMAGEM: nieuwsgierigheid leidt tot innovatie

Vrijdag 16 september 2022Afbeelding IMAGEM: nieuwsgierigheid leidt tot innovatie

Vele handen maken licht werk. En met veel knappe koppen bij elkaar, kun je tot nog knappere oplossingen komen. Allemaal waar, maar er zijn uitzonderingen. Kwantiteit zegt niet altijd alles. Ook kleine bedrijven kunnen een groot verschil maken. Dat bewijst een klein team gedreven geoprofessionals aan de rand van de Veluwe.

Hartje Apeldoorn. In een statige kantoorvilla aan de Deventerstraat is zo’n team gehuisvest. Het is een imposante kantoorvilla, dat wordt meteen duidelijk als je binnenstapt. Een grote zeppelin hangt hoog in de hal, boven tig antieke ansichtkaarten uit heel Europa van de oude bewoners. Dit monumen­tale pand is ooit gebouwd door en eigendom geweest van de familie Von Zeppelin. Je kent ze misschien wel, van de grote luchtvaartuigen. Ooit bood het pand onderdak aan Carl Gustav von Zeppelin, oprichter van Apeldoorns Nettenfabriek, iets verderop in de stad. Nu is het de plek van IMAGEM. Een enthousiast team met veel kennis over geo-informatie en technologie.

We lopen naar boven, naar de ‘Arena’. Een mooie naam voor de grote zolderkamer. Het is een ruime verzamel­plek voor de dagelijkse lunch, ’s ochtends kopjes koffie aan de barista-bar of een potje pool om stoom af te blazen. Niet alleen de zolderkamer is vernoemd, elke kamer in het gebouw heeft zijn eigen naam. Ze zijn stuk voor stuk vernoemd naar belangrijke figuren uit de geogeschiedenis. Denk aan Magellan, Eratosthenes, Battuta en Vingboons. Eenmaal zittend aan de barista-bar wordt er een verse kop koffie gemaakt door CEO Wouter Brokx. Goede koffie is belangrijk hier, te merken aan hoe Brokx voor zichzelf kundig een cappuccino maakt.

Van kleins af aan

IMAGEM is opgericht in 2009, vertelt Brokx. Dan start hij samen met sales director Patrick de Groot het bedrijf. Op dat moment bestaat het team uit een handjevol geospecialisten, en het bedrijf is de officiële distributeur van ERDAS software in de Benelux. Later in 2014 worden ze de officiële distributeur van Hexagon Geospatial software, waar ERDAS nu ook onder valt. Ze leveren sindsdien producten als IMAGINE, APOLLO en GeoMedia aan gemeenten, Defensie, waterschappen, adviesbureaus en andere partijen. Maar er is veel veranderd in de afgelopen jaren.

Om te beginnen is het bedrijf in 2019 verhuisd naar Villa Von Zeppelin, waar we nu zijn. Het team breidde zich uit vanwege nieuwe projecten en productontwikkelingen. Inmiddels bestaat het team uit 29 personen met ieder zijn eigen specialiteit. Denk aan geospecialisten, developers, business consultants, maar ook een eigen marketingteam en bedrijfsproces-gerelateerde rollen. Er is een nauwe samenwerking tussen de teams, zowel op kantoor als online, en dat is te merken aan de omgang met elkaar en aan de producten die ze ontwikkelen. IMAGEM is nog altijd druk bezig met de Hexagon software en de bijbehorende support, maar daarbovenop maken ze de laatste jaren hun eigen oplossingen.

Alles in huis

Met deze oplossingen willen ze de complexe ruimtelijke vraagstukken van hun klanten oplossen. Zo hebben ze voor waterschappen de oplossing Schouw M.App ontwikkeld, die het schouwproces een stuk efficiënter maakt. Waar medewerkers van een waterschap voorheen fysiek in het veld alle sloten moesten controleren op een goede doorstroom, kan dat nu voor een groot deel vanachter het bureau. Slimme modellen analyseren satellietbeelden en berekenen welke sloten schoon zijn en welke een fysieke inspectie nodig hebben. Patrick de Groot is hier met name trots op omdat deze oplossing samen met waterschappen continu wordt verbeterd.

Patrick spreekt ook enthousiast over DELTA. Een Zwitsers zakmes voor ruimtelijke analyses, zoals Patrick dat zelf noemt. Met DELTA worden veranderingen in een omgeving snel in beeld gebracht, vooral bedoeld voor mutatiesignalering bij overheidsinstanties. Denk dan aan veranderingen in bebouwing en van percelen, maar ook aan de berekening van kansen wat betreft klimaatadaptatie en infrastructuur.

Het zijn beide oplossingen die in de kantoorvilla worden bedacht, ontwikkeld en uitgebracht. Het zijn resultaten van goede samenwerkingen en vooral van een gezellige werksfeer. Ook in het kantoor is dat terug te zien. Collega’s komen regelmatig samen een kopje koffie drinken of bespreken de dag tijdens het potje pool. Het lijkt een stimulerend effect te hebben. Niet alleen in de ontwikkeling van eerdergenoemde producten, maar ook bij evenementen, zoals Make Geospatial Matter. Dat is de jaarlijkse conferentie voor klanten en geïnteresseerde gasten. Een evenement dat volledig wordt opgezet door het IMAGEM team.

Het hele team zorgt voor een goed georganiseerde dag met het marketingteam voorop. “Het zijn drukke dagen, maar het eindresultaat is iets waar we erg trots op zijn”, vertelt Yvonne van de Worp, marketingmanager. “Van de voorbereidingen op kantoor en opzetten in de Jaarbeurs tot het evenement zelf en het afsluitende teamdiner, het is een klus die we met z’n allen oppakken en afronden. Met veel positieve reacties, zowel uit het team als van de bezoekers.” En dat is te zien: bij de in- en uitgang hangt een grote foto van het team, juichend aan het vieren dat ze hun Make Geospatial Matter-evenement succesvol hebben afgesloten. Hetzelfde geldt voor hun Grip op Geo-gebruikersevenement, onlangs in juni, een dag waarop klanten en geïnteresseerden hun mouwen kunnen opstropen en aan de slag kunnen met de software, gewoon bij IMAGEM op kantoor. Er werden nieuwe features getoond en daarmee gingen de bezoekers meteen aan de slag. Volgens Yvonne heerst er dan ook een gemoedelijke sfeer op zo’n dag. “Het enthousiasme kan je van de gezichten aflezen.”

Na m’n bezoekje bij IMAGEM in Apeldoorn om de sfeer ter plekke te proeven, ben ik er nog meer van overtuigd dat de medewerkers van dit innovatieve bedrijf, met een plezierige en overzichtelijke omvang, zich gelukkig mogen prijzen. Werkend in een prachtpand met luchtvaarthistorie; een schaalmodel van de LZ129 Hindenburg hangt in de ontvangsthal boven de granitovloer. De mensen van IMAGEM vormen een team dat het verschil kan maken. Een belangrijke graadmeter daarvoor zijn uiteraard de klanten. Die weten IMAGEM goed te vinden, ze dagen de medewerkers uit en komen gezamenlijk met hen tot bijzondere prestaties. Nieuwsgierigheid vormt daarbij een belangrijke katalysator om te komen tot innovatie.

Auteur

Afbeelding voor Roelof Keppel

Roelof Keppel

Roelof Keppel is de hoofdredacteur van het magazine Geo-Info. hoofdredacteur@geo-info.nl

Volledige biografie

Reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd met *