Ga door naar hoofdcontent
Artikelen‘Je moet in zeer korte tijd een nieuw thema doorgronden’

‘Je moet in zeer korte tijd een nieuw thema doorgronden’

Maandag 9 september 2019Afbeelding ‘Je moet in zeer korte tijd een nieuw thema doorgronden’

Of je nou wint of verliest, je moet altijd trots kunnen zijn op je product, vindt Ilse (32). Ze is consultant/planschrijver bij House of Tenders, een bureau dat bedrijven helpt bij het winnen van aanbestedingen. ‘Van nature ben ik helemaal niet zo competitief’, vertelt Ilse. ‘Toch vind ik het heel belangrijk om kwalitatief goed werk te leveren. Dat motiveert me het meeste. Als we een plan schrijven dan doen we dat natuurlijk om te winnen, maar met gemiddeld vijf concurrerende partijen per aanbesteding kan dat niet altijd. Ik wil dat we te allen tijde een goed product hebben neergezet, zodat de opdrachtgever weet dat we alles gegeven hebben en er wellicht ook wat van heeft opgestoken voor een volgende keer.’

Toch is winnen in deze branche belangrijker dan meedoen. Er zijn talloze aanbestedingen, van kort tot lang, en het aantal deelnemers hieraan is nog veel groter. Dit komt doordat alles wat ingekocht wordt door de overheid boven een bepaalde waarde aanbesteed moet worden. Dat houdt in dat de overheid aan marktpartijen vraagt een offerte en een plan in te dienen. Na de deadline selecteert een commissie het bedrijf dat de opdracht krijgt: de gunning. Het zijn ook steeds vaker grote bedrijven – zoals De Bijenkorf en Shell – die aanbestedingen uitzetten voor grote opdrachten. Ze willen namelijk niet alleen de beste prijs, maar ook de beste kwaliteit. Een aanbesteding kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. En House of Tenders helpt deelnemers om die te winnen.

Onderscheidend

 width=

Bij House of Tenders wordt er in duo’s aan een project gewerkt. Ilse: ‘Samen ga je een plan schrijven voor een opdrachtgever. We gaan hiervoor naar de klant toe, doen drie intensieve sessies en vergaren op die manier zoveel mogelijk informatie over het bedrijf en wat het bedrijf onderscheidt van andere partijen. Aan de hand daarvan gaan we een plan van aanpak maken. Een aanbesteding wordt beoordeeld op basis van bepaalde gunningscriteria en we kijken hoe we die zo onderscheidend mogelijk kunnen invullen.’

Ilse is nu bezig met een infraproject, namelijk de herinrichting van een straat die volgend jaar zal worden uitgevoerd. Ze staat hiervoor een aannemer bij in het tenderproces. Maar het zijn ook veel projecten buiten de bouwsector die voorbij komen. Zo heeft Ilse bijvoorbeeld ook gewerkt aan het winnen van een catering- en een schoonmaakcontract.

Middenweg

Haar achtergrond in geschiedenis en journalistiek komt bij deze baan goed van pas, legt ze uit. ‘Tijdens mijn bachelor geschiedenis leerde ik te analyseren en gebeurtenissen uit het verleden in perspectief te plaatsen, zelfstandig onderzoek te doen en kritisch om te gaan met bronnen. Tijdens mijn master journalistiek leerde ik meer toegepast te werken, een bepaalde snelheid van werken te bereiken en elke dag met de actualiteit bezig te zijn. Na hierna vierenhalf jaar op de communicatieafdeling van de Hogeschool van Amsterdam te hebben gewerkt, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Bij House of Tenders kwam mijn studie- en werkervaring goed van pas. Het is een mooie middenweg tussen communicatie en wetenschap: je moet in zeer korte tijd een nieuw thema doorgronden en veel schrijven, maar dan zonder wetenschappelijke bronnenlijsten en dergelijke.’

Bouwteam

Een project waaraan Ilse meewerkte, was dat voor een innovatieve boormethode. In een bouwteam moest hierover worden nagedacht. Dat is een projectvorm waarbij de opdrachtgever en de aannemer bij elkaar gaan zitten, zodat de aannemer niet alleen de uitvoering doet, maar ook betrokken is bij de weg ernaartoe. Dat komt steeds vaker voor.

‘Het is een handige samenwerkingsvorm, want je werkt effectiever op het moment dat je de aannemer ook betrekt bij de aanloop ernaartoe, in de ontwerpfase’, legt Ilse uit. ‘De aannemer kan dan al in een heel vroeg stadium meedenken over de fasering, haalbaarheid en de details in het ontwerp. Zo werk je uiteindelijk efficiënter met tijd, budget en middelen. Bij een aanbesteding vragen ze dan om te vertellen over de kennis en kunde van de mensen die namens de aannemer in het bouwteam gaan zitten, over de beschikbaarheid en over de visie. Hoe je constructief denkt samen te gaan werken binnen zo’n bouwteam. Dat werken wij in overleg met de klant uit.’

Hoofdfoto: Op locatie in Noord-Holland bij een project van een aannemer die ondergrondse infrastructuur aanlegt.

Reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.