Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenJuryrapport GIN-Kartografie wedstrijd

Juryrapport GIN-Kartografie wedstrijd

Zondag 1 december 2019Afbeelding Juryrapport GIN-Kartografie wedstrijd

Voor de GIN-Kartografiewedstrijd kon iedere geo-professional een kaart insturen. De vakjury (bestaande uit Edward Mac Gillavvry, Winifred Broeder en Frédérik Ruys) koos de kaart ‘Baksteen vs Gras’ van Jeroes Drewes van KAW Architecten en Adviseurs uit Groningen uit als winnaar.

Juryrapport eerste winnaar

‘Met de kaart ‘Baksteen vs Gras’ heeft Jeroen Drewes van KAW Architecten en Adviseurs uit Groningen de eerste editie van de GIN-Kartografieprijs gewonnen. De kaart toont de adressendichtheid en groendichtheid van de stad Groningen. Hierbij is respectievelijk gebruik gemaakt van de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Deze twee thema’s zijn met behulp van QGIS en InkScape als een bivariate choropleet afgebeeld.

Wordt een choropleet meestal geconstrueerd op basis van vaststaande, administratieve gebieden, in deze kaart zijn de dichtheden berekend op basis van zelfgeconstrueerde gebieden. De adressendichtheid is berekend op basis van in elkaar grijpende ruiten. De groendichtheid is berekend op basis van hexagonen. De ruiten en hexagonen passen ruimtelijk precies op elkaar en vormen zo een geheel. Ter referentie zijn de wegen en het water uit de TOP10NL in het wit over de bivariate choropleet heen gelegd: juist de witruimte in de kaart zorgt hier dus voor de structuur.

In de eerste beoordelingsronde tipten de juryleden de kaart ‘Baksteen vs Gras’ unaniem voor een nominatie. De jury oordeelt dat Drewes effectief gebruik heeft gemaakt van geografische informatie om een nieuwe blik op de stad te bieden. Met een subtiel kleurgebruik en overzichtelijke presentatie is deze nieuwe blik gevangen in een fraaie vormgeving. Let bijvoorbeeld ook eens op de verschillende lettertypen waarin de woorden ‘Beton’ en ‘Gras’ in de titel zijn gezet. Vormgeving en inhoud versterken hier elkaar op een krachtige manier.’

Biografie

Jeroen Drewes is afgestudeerd als economisch geograaf. Na zijn eerste baan bij Geon als adviseur ging hij op zoek naar een manier om zijn kennis over data en visualisatie meer te verbinden aan een inhoudelijk thema. Dat doet hij nu bij KAW Architecten en Adviseurs uit Groningen, waar hij woningmarktadviseur is en (als specialisme) veel data-analyse en visualisatie gebruikt.

Juryrapport tweede winnaar

‘De tweede plaats is voor Tim Tensen van het Amersfoortse adviesbureau Over Morgen met de kaart ‘XYZ Amsterdam’. De kaart toont de stedelijke morfologie van de Amsterdamse binnenstad langs de Amstel ter hoogte van het Weesperplein aan de hand van de hoogte uit het Actueel Hoogtebestand Nederland.

De jury omschrijft de kaart als ‘spannend’ en ‘origineel’. De ‘frequentielijnen’ zie je regelmatig als methode om bevolkingsconcentraties op kaarten te verbeelden. Deze originele vorm pakt ook verrassend goed uit bij de verbeelding van de fysieke werkelijkheid. Hogere gebouwen springen er bovendien extra uit door de overlap. Daarnaast schuwt Tensen het gebruikt van toponymen in de vorm van straatnamen en toeristische trekpleisters zoals Carré niet. Ze maken de kaart echt af.’

Juryrapport derde winnaar

‘Op de derde plaats is het team Datamanagement Geo geëindigd van het GIS Competence Center van RVO in de persoon van Bart Glaap met de kaart ‘Nederland Molenland’. Deze kaart toont het ruimtelijke patroon van windturbines in Nederland, zowel in de Noordzee als ook op land. De reliëftekening en schaduwering is gemaakt met het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN). Voor de realisatie is niet alleen ArcGIS en Illustrator gebruikt, maar ook PhotoShop.

De jury heeft deze kaart genomineerd, omdat door de gekozen kijkhoek een verrassende presentatie ontstaat die een informatief en overzichtelijk beeld geeft van het onderwerp. De samenhang tussen land en zee wordt in een oogopslag duidelijk. Kartografie wordt wel gekenschetst als ‘de kunst van het weglaten’. Dat komt in deze kaart in sterke mate tot uitdrukking door het gebruik van reliëf.’