Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenMet de tijd mee in de aannemerij: ‘Mensen zien liever plaatjes dan tekst’

Met de tijd mee in de aannemerij: ‘Mensen zien liever plaatjes dan tekst’

Maandag 24 december 2018Afbeelding Met de tijd mee in de aannemerij: ‘Mensen zien liever plaatjes dan tekst’

Bij projecten in de openbare ruimte bestaat er een steeds sterkere behoefte aan de participatie van bewoners. Een uitkomst hiervan is de toepassing van een omgevingsapp. Via deze app kunnen bewoners op de hoogte worden gehouden en kunnen ze vragen stellen over het project bij hen in de buurt. Een van onze partners, House of Apps, is een ontwikkelaar van een dergelijke app. De app wordt voor de derde keer met succes gebruikt door Gebr. Oomen bij een project in het Brabantse Bergen op Zoom.

Klachten opvangen

Dat het steeds belangrijker wordt om de omgeving te betrekken bij een project in de openbare ruimte moge duidelijk zijn. André (projectleider bij Gebr. Oomen): ‘Wij bij Gebroeders Oomen hechten binnen ons bedrijf heel veel waarde aan het samen aanpakken van projecten. Zowel met de gemeente als met de omgeving’. Het bedrijf probeert zoveel mogelijk klachten al op te vangen en op te lossen voordat deze bij de gemeente terechtkomen. ‘Belangrijk hierin is dat je luistert naar de omgeving en de geluiden die hiervandaan komen. Wij gebruiken hiervoor nog steeds de traditionele bewonersbrieven en inloopavonden, maar sinds kort ook de omgevingsapp.’

De app voor het project in Bergen op Zoom biedt de mogelijkheid voor bewoners om zelf foto’s in te sturen.

Appgebruik
Het project in Bergen op Zoom is het derde project waarbij de app wordt gebruikt. ‘Twee keer eerder is dat heel goed bevallen. Wat ons vooral opvalt is dat mensen liever plaatjes kijken dan tekst lezen.’ Dit heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat André bewoners oproept om foto’s van het project in te sturen via de app die hij dan eventueel plaatst. ‘Ik denk dat dat nog wel een beetje op gang moet komen. Mensen vinden het pas leuk wanneer ze resultaat zien.’

De Halsterseweg wordt omgetoverd tot fietsstraat waarin de auto te gast is, behoorlijk ingrijpend dus. In het stuk waar Gebr. Oomen nu bezig is, wonen voornamelijk oudere mensen. Hier wordt dus ook rekening gehouden met het feit dat de app minder gedownload en gebruikt wordt. Arjan: ‘Verderop wonen meer jongeren, hier zal het appgebruik toenemen.’

Traditioneel vs. modern
Wat beide heren van Gebr. Oomen duidelijk maken is dat er nog altijd een behoefte bestaat tot face-to-face contact. ‘We zijn heel blij met de app, maar hechten ook veel waarde eraan dat we aanspreekbaar zijn op straat.’ Tijdens het gesprek blijkt dan ook dat ze trots zijn op het feit dat alle medewerkers open staan voor een praatje en waar mogelijk klachten en/of vragen zo snel mogelijk oplossen. ‘Dat zit gewoon in onze cultuur, dat valt niet aan te leren.’ Ook is er wekelijks een spreekuur in de bouwkeet waar mensen naartoe kunnen komen. ‘Dit wordt nog altijd druk bezocht. De app is voor ons een belangrijke ondersteuning van de meer traditionele communicatiemiddelen.’

Communicatie
Als antwoord op de vraag of er iets is veranderd in de loop der jaren zijn de heren vrij de duidelijk: ‘Het is allemaal veel zakelijker en harder geworden.’ Wat zij hiermee bedoelen is dat bewoners nu veel mondiger en veeleisender zijn dan vroeger. ‘Alles moet eigenlijk gisteren al klaar zijn en bij de buren mag alles, zolang het maar niet voor je eigen deur gebeurt.’ In prettige tegenstelling hiermee staat het feit dat er bij het project in Bergen op Zoom een bedrijventerrein opengesteld is om te parkeren voor bewoners. ‘De eigenaar van het terrein toonde zijn welwillendheid en gaf bij ons aan dat bewoners tijdelijk hun auto daar gratis kunnen parkeren wanneer ze dat niet voor hun eigen deur kunnen.’

Ze merken dat heldere en duidelijke communicatie nog altijd het belangrijkst is. ‘Veertig jaar geleden was dat precies hetzelfde als nu en over vijftig jaar werkt het ook nog hetzelfde.’ Het communicatiemiddel dat hiervoor gebruikt wordt doet er dan ook vrij weinig toe, volgens de heren. ‘De verschillende communicatiemiddelen die wij gebruiken zorgen ervoor dat iedere doelgroep bereikt kan worden op een prettige manier.’

Begrip
In tegenstelling tot de app noemen zij Facebook als een gevaarlijk medium. ‘Mensen kunnen hier op elkaar gaan reageren, waardoor er lastige situaties kunnen ontstaan.’ Het is met name belangrijk dat er begrip gekweekt wordt in plaats van tegenover elkaar te gaan staan met de armen over elkaar. Arjan en André zeggen hier nog bij dat dit eigenlijk voor alle vormen van communicatie en samenwerking geldt, niet alleen bij projecten in de openbare ruimte. ‘Aardigheid duurt nog altijd het langst.’

Omslagfoto: Iris Voorwerk.

Reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.