De ontdekkingsreis van student tot young professional kent veel keuzemomenten, met vragen zoals: over welke competenties beschik ik na afronding van mijn studie? Welke carrièremogelijkheden liggen er dan in het verschiet? En kan ik daarna mogelijk ‘stapelen’, doorgaan naar een vervolgopleiding, zonder opnieuw dezelfde vakken te moeten volgen?
Deze individuele ontdekkingsreis is nu grotendeels aan de studenten zelf. Om studenten optimaal te informeren, is meer overzicht nodig over de onderlinge aansluiting binnen het geo-onderwijs. Dat was dan ook het onderwerp van een Geo Onderwijsdag voor docenten, die op 3 november 2023 in samenwerking met Geo-Informatie Nederland bij Aeres Hogeschool Almere plaatsvond. Met als resultaat: een overzicht van de opleidingen (zie tabel 1), én inzicht in de kansen op ‘stapelen’.
GIN heeft zich aan een volgende stap gecommitteerd: er is een onderwijscommissie opgericht die zich inzet voor ‘meer stapelen’. Een curriculum is niet statisch en het verandert onder andere door ontwikkelingen in de maatschappij, didactiek en het werkveld. De meeste vakken staan niet stil en worden jaarlijks wat aangepast. Het onderwijs ontwikkelt zich ook door nieuwe modules en nieuwe minors. Zo’n minor kan uiteindelijk uitgroeien tot een nieuwe bacheloropleiding. Al die onderwerpen kwamen tijdens de Geo Onderwijsdag in het programma of in de wandelgangen aan de orde.
Log in of registreer om het artikel te lezen.
Wilt u een account aanmaken?
Registreer