In de tien jaar dat GeolinQ nu bestaat, groeide de markt toe naar datagedreven werken, een concept dat al die tijd al ten grondslag lag aan dit configureerbare platform. De oprichters blikken terug op de ontwikkelingen.
Boris van Luipen, COO en Milan Uitentuis, commercieel directeur bij IntellinQ, ontwikkelden hun plannen en ideeën voor een configureerbaar en datagedreven platform op basis van een complex datamanagementproject rondom bathymetrische data bij hun Noors-Amerikaanse klant Jepperson. Daaruit ontstond wat we nu kennen als GeoLinQ. Het was een interessante tijd. CAD (‘tekeningen van ontwerpen en projecten’) en GIS (‘kaarten in processen’) trokken naar elkaar toe. Tegelijkertijd werden datasets uit satellieten bruikbaarder voor kaarttoepassingen. Business Intelligence en assetmanagement werden gekoppeld aan ‘locatie’. De gang van berichtenverkeer naar webservices.
Uitentuis schetst de nieuwe uitdagingen die zichtbaar werden: “Wanneer je bij al die integraties puur blijft redeneren vanuit de kaart, kan er frictie ontstaan. Zet je een stapje terug om je af te vragen wat er precies gebeurt, dan zie je dat je werkt met ‘gegevens’ die nog ‘informatie’ moeten worden.”
Log in of registreer om het artikel te lezen.
Wilt u een account aanmaken?
Registreer