Ga door naar hoofdcontent
Blogs3D, wat moet je ermee?

3D, wat moet je ermee?

Vrijdag 26 maart 2021Afbeelding 3D, wat moet je ermee?

Overal in geo-minnend Nederland hoor je het: Digital Twins, 3D-stadsmodellen, Smart Cities en BIM. We moeten er wat mee, het is de toekomst. En eigenlijk niet alleen bij geominnend Nederland. Ook daarbuiten raakt men meer en meer enthousiast.

Die laatste groep zijn vaak mensen die de kracht van het eindresultaat zien: de gebruikers, de enthousiastelingen. Je kunt ze ook wel bestempelen als de ongeduldige optimisten. Ze roepen dingen als: “Dat willen we hebben!” en “Kun je dat ook éven voor onze gemeente of organisatie regelen?” Begrip voor een maandje of drie ontwikkeltijd? Dat is er wel. Nou ja, soms. “Maar dan moet het wel klaar zijn hoor!”

De weg naar een mooi nieuw 3D-product is natuurlijk niet zomaar in drie maanden afgelegd. Een mooi plaatje, dat lukt nog wel in die tijd. Net als een kleine pilot misschien. Maar de echte inbedding in de organisatie en bestaande werkprocessen? Dat kost natuurlijk veel meer tijd. Denk maar aan jaren. “Zó lang? Is dat echt nodig?”, is dan een vaak gehoorde reactie. Dat snap ik wel. Maar het is wel de realiteit. Want hoewel we al even op weg zijn, en de route naar het eindresultaat langzaamaan steeds duidelijker wordt, zijn we er nog niet. En het is best lastig navigeren op wegen zonder bewegwijzering of wegen die zelfs nog helemaal niet zijn aangelegd.

De tijd die nodig is voor het zoeken van de juiste route geeft ruimte aan een andere speler in de wereld van 3D-ontwikkelingen: de geduldige criticus. Deze staat lijnrecht tegenover de ongeduldige optimist. En hoewel beide groepen bestaan uit mensen die in het dagelijks leven allemaal vriendelijk en sociaal zijn, verschillen ze in deze zoektocht als dag en nacht. En als ik moest kiezen, kan ik toch beter door één deur met die ongeduldige optimist. Want ik word langzamerhand een beetje opstandig van de vraag: “3D, wat moet je ermee?” De vraag die steevast door de geduldige criticus gesteld wordt in elke workshop, visie-sessie, enquête of afdelingsbijeenkomst.

En nu wil ik niet alle geduldige critici tegen me in het harnas jagen of hun oprechte vragen – en misschien wel zorgen – bagatelliseren. Want eerlijk is eerlijk, zolang de onduidelijkheid niet is weggenomen, zal de inbedding nooit echt van de grond komen. Toch wil ik voorstellen om de ‘wat moet je ermee’-vraag gewoon niet meer te stellen. Het stadium van waarom is namelijk allang verstreken. We zijn allang vertrokken en onderweg. Daarnaast is de vraag niet in één zin te beantwoorden. Nut en noodzaak van 3D is complex. Het heeft te maken met de relatief nieuwe digitale dimensie in onze wereld, die een nieuw evenwicht probeert te vormen met de lang bestaande fysieke en sociale dimensies. Social media leggen de link tussen de digitale dimensie en de sociale. De 3D-ontwikkelingen moeten de link leggen tussen de digitale en fysieke dimensie. We zitten er middenin.

Kritisch zijn mag. Graag zelfs. Het helpt focus aanbrengen en zoeken naar de route. Maar stop met vragen waarom we onderweg zijn, want we hebben al duizenden kilometers weloverwogen afgelegd. Help ons de juiste afslagen te nemen, de richting te bepalen, alternatieve routes te definiëren en te versnellen. Of juist te vertragen als dat nodig is. Er zijn allerlei routes mogelijk, maar teruggaan is geen keuze meer. Laten we samen een nieuwe groep 3D-denkers en -doeners vormen: de meedenkende enthousiastelingen, die de transitie van ons zo geliefde geo-vakgebied omarmen. We hebben jullie hard nodig!

Meer informatie over Rotterdam 3D (de digitale maquette van de gemeente Rotterdam): www.3drotterdam.nl

Auteurs

Afbeelding voor Jane Hermans-van Ree

Jane Hermans-van Ree

Programmaleider Gemeente Rotterdam (onder andere Rotterdam 3D en spoor Registratie T3D)

Volledige biografie

Reacties

    Gesponsorde berichten