Ga door naar hoofdcontent
BlogsDe Piek van Verwachtingen en het Dal van Desillusie

De Piek van Verwachtingen en het Dal van Desillusie

Vrijdag 26 maart 2021Afbeelding De Piek van Verwachtingen en het Dal van Desillusie

Even terug in de tijd… Het is rond eind 2014: onze GIScommunity wordt opgeschrikt. De informatietechnologie ontwikkelt zich zo snel dat niemand er meer aan twijfelt dat na lang pionieren de zelfsturende auto werkelijkheid gaat worden. Het is intussen twee jaar geleden dat Eric Schmidt, topman van technologiereus Google, op het Mobile World Congress aangaf dat het niet meer zo lang zal duren voordat auto’s niet meer door mensen worden bestuurd. Dit zal leiden tot ongekende disrupties: deur-tot-deur-mobiliteit zal met robottaxi’s toegankelijk worden voor iedereen. En hoezo, ‘taxi’? Zelfsturende auto’ s vormen een nieuw ‘Airbnb-platform’ voor mobiliteit, steden worden autoluw aangezien autonome vehikels zichzelf buiten de stad parkeren, verzekeringsmaatschappijen krijgen geen schades meer te verwerken, files verdwijnen als sneeuw voor de zon en ga zo maar door.

Misschien nog wel de grootste disruptie in deze: de data die deze vervoermiddelen verzamelen gaan via nieuwe cloudplatforms enorme waarde vertegenwoordigen – we hebben immers net geleerd dat Big Data de nieuwe olie is – en de zelfrijdende auto is de virtuele ja-knikker. Ik ga nog even door, want het wordt nu pas interessant voor onze geo-community… De vraag naar geo-informatie zal exploderen: geodata zijn onmiskenbaar de brandstof van de zelfrijdende auto. De BGT als ‘High Definition’-kaart voor precisienavigatie vindt een nieuwe markt. Of nee… juist andersom: de supersone ‘lidars’ van de autonome voertuigen zullen real time hoogwaardige 3D-data inwinnen. Dit zal leiden tot een nooit meer aflatende stroom van hoogwaardige 3D-geodata die, aangeleverd aan de cloud, de BGT overbodig zal maken (ehhh…).

Hoe dan ook, onze geo-informatie-infrastructuur ondergaat een disruptie van jewelste. Zaak dus dat alle zichzelf respecterende ‘geo-instituten’ zich op deze innovatie storten: Geobusiness, Kadaster, Geonovum , Rijkswaterstaat fileren het fenomeen – niets meer zou hetzelfde blijven. De relatie markt-overheid wordt weer in een nieuw perspectief geplaatst. Zowel de overheid als geo-informatie-business moeten positie kiezen op dit nieuwe schaakbord. Maar hoe dan ook, we zien toch vooral kansen in plaats van bedreigingen. Eindelijk zullen wij, geo-adepten, mee kunnen doen in het hart van een spannende ontwikkeling. We worden hierbij gesteund door minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu die zojuist (inderdaad, we leven nog steeds in het jaar 2014) heeft beloofd er alles aan te willen doen om internationaal voorop te lopen in deze innovatieve ontwikkeling. Ruim baan voor experimenten!

Het is begin 2021 – Watskeburt in 7 jaar? Heel veel, maar nog niet alles. Er zijn intussen vele auto’s in de markt die volgens ‘Level 2’ zelfsturend zijn. Dat betekent dat taken als remmen, sturen en afstand houden automatisch worden uitgevoerd, maar wel onder gecontroleerde omstandigheden (met handen aan het stuur; direct stand-by).

Intussen wordt de kloof naar level 3 (autonoom rijden, maar wel met directe overname als dat nodig is) kleiner. We zien inmiddels modellen die automatisch over meerdere rijstroken kunnen wisselen, hands-off kunnen rijden van oprit naar afrit, beschikken over geavanceerde parkeerhulp en meer.

Bij de levels 1 t/m 3 wordt echter nog weinig gebruikgemaakt van geo-informatie ter ondersteuning van de zelfsturing. Er wordt vooral gebruikgemaakt van geavanceerde sensoriek (Lidar, Radar en multicamera’s), gekoppeld aan AI en sensorfusion- technologie.

Voor level 4 (autonoom, maar mét bestuurder) en 5 (autonoom, ook zonder bestuurder) is de verwachting dat geoinformatie, maar ook connectiviteit/data onmisbaar wordt.

Nu vraag ik me af: wat is er gebeurd met de aanvankelijke energie, het geloof in verandering voor de geo-sector? Zijn we afgehaakt nu we aan de vooravond staan van het echte werk en onderdeel kunnen worden van deze innovatie? Dit is wat Gartner de Hype Cycle noemt. Deze cyclus omschrijft de fasen van een innovatie: vanaf de ‘Innovatie Trigger’, naar de ‘Piek van de Opgeblazen Verwachtingen’, en het ‘Dal van Desillusie’ tot aan het ‘Plateau van Productiviteit’ – als het zover komt natuurlijk.

Autonomous Driving bevond zich rond 2015 op de piek, in 2020 in het Dal van de Desillusie, maar wél aan de vooravond van het Plateau van de Productiviteit! Als we autonoom rijden durven te bezien in relatie tot shared mobility, connectiviteit/ data-uitwisseling, geo-informatie en elektrificatie zijn er grote kansen om dit Plateau van Productiviteit te betreden. De sterk toegenomen waarde van een bedrijf als Tesla zal voor een deel speculatief zijn, maar anderzijds kun je dit ook zien als een voorschot op dit plateau, gezien de vooraanstaande positie op het gebied van elektrificatie, AI en autonoom rijden.

Wat doen wij? Blijven we hangen in het Dal van de Desillusie of maken we de sprong naar het Plateau van Productiviteit?

Auteurs

Afbeelding voor Theo Thewessen

Theo Thewessen

Volledige biografie