Ga door naar hoofdcontent
BlogsDe student aan de andere kant van het scherm

De student aan de andere kant van het scherm

Vrijdag 18 juni 2021Afbeelding De student aan de andere kant van het scherm

Als hogeschooldocent ben ik niet anders meer gewend dan het verzorgen van thuisonderwijs aan studenten, gemiddeld tussen de 18 en 28 jaar. Dagenlang zit ik op zolder, achter mijn laptopscherm, en probeer ik zo interactief mogelijk lessen te verzorgen. De digitale stappenteller heb ik voor mijn eigen gemoedsrust maar even aan de kant geschoven. Het digitaal lesgeven houdt mij namelijk letterlijk ‘van de straat’. Een digitale les geven, terwijl je aan het wandelen bent? Wellicht hebben andere docenten betere ervaringen…. Maar desondanks heb ik daarin wel mijn draai gevonden.

Maar hoe staat het ervoor aan de andere kant van het scherm? Studenten op mbo, hbo en universiteit zitten al lange tijd hele dagen thuis achter de laptop. Sommige zitten in de woonkamer bij hun ouders, andere op hun eigen studentenkamer van 15 m². De dagelijkse fietstochten van en naar school zijn voor hen even van de aardbodem verdwenen. De sociale contacten en groepsopdrachten vanuit school vinden vooral digitaal plaats, via de webcam. Kortom: in deze bijzondere tijd is de ‘ruimte’ die wij als geomensen zo gewend waren tijdens onze eigen studietijd voor de huidige studenten gereduceerd tot een postzegel.

Hoe ‘comfortabel’ sommige studenten er ook bij zitten, het vraagt veel van hen. Vooral aanpassings- en uithoudingsvermogen. Maar ook meer discipline om op relatief jonge leeftijd de eigen studie of het studiejaar goed af te ronden. Wij merken als docenten ook de tweestrijd waarin jongeren zich bevinden. Aan de ene kant begint de verdrukking in de ruimte zijn tol te eisen: de student is bekaf. Maar we zien ook het harde werken en de toenemende digitale creativiteit waarmee producten tot stand komen. Producten waar wij als volwassen geo-professionals weer veel van kunnen leren. Ga er maar aan staan!

Nu kreeg ik afgelopen bestuursvergadering te horen dat onze vereniging 121 studenten telt. Dat is slechts 8 procent van het totaal aantal GIN-leden. Ik begreep dat vanuit de themagroep JongGIN studenten meehelpen bij het organiseren van studentenprogramma’s die voornamelijk tijdens de Geobuzz worden gehouden. De laatste dateert van 19 november 2019. Ook dit jaar helpen studenten mee tijdens de aankomende FIG e-Working Week (20 t/m 25 juni). De toegenomen digitale creativiteit zetten de studenten in om de workshops tijdens het FIG-congres nog interactiever te maken. We zien dus aan de ene kant de ondervertegenwoordiging van de studenten binnen de vereniging, terwijl er aan de andere kant zoveel talent en veerkracht is.

Als vereniging willen we het talent van studenten daarom blijven omarmen en ook stimuleren. We willen de studenten nog meer betrekken in de stappen die we als vereniging maken. Samen met onze nieuwe uitgever Performis willen we studenten een digitaal platform geven waar wat te halen valt. Denk bijvoorbeeld aan het snel vinden van stages of het vergroten van je eigen netwerk. Naast de acties die onze vereniging zelf zal ondernemen, willen we daarom ook een oproep doen aan de studenten die dit blad lezen. Heb je ideeën over hoe we het platform het beste kunnen inrichten? Of wil je graag met het bestuur in gesprek over wat wij nog meer voor jou kunnen betekenen? Laat het ons weten. Mail je vragen of suggesties naar p.kaspers@geo-info.nl.

Auteurs

Afbeelding voor Peter Kaspers

Peter Kaspers

Volledige biografie

Reacties

    Gesponsorde berichten