Ga door naar hoofdcontent
BlogsIs de tweeling onze rode loper?

Is de tweeling onze rode loper?

Vrijdag 17 september 2021Afbeelding Is de tweeling onze rode loper?

Communicatie is een veelal matig ontwikkelde competentie in ons geo-werkveld. Logisch ook eigenlijk: de kaart zegt meer dan duizend woorden…. Toch kan en moet het beter. Om gezien, gehoord en betrokken te worden. Dat geldt voor ons als geo-deskundigen, maar ook voor onszelf als inwoners van Nederland, gebruikers van de openbare ruimte.

Er zijn al eerder pogingen gedaan om realistische 3D-visualisaties in te zetten als communicatiemiddel richting publiek. Toen het Eindhovense bedrijf Cebra alweer bijna vijftien jaar geleden VirtuoCity presenteerde, was de grote kracht de interactie. Je liep met je eigen avatar rond door de binnenstad van Tilburg of de Kanaalzone in Apeldoorn. Daar gaf je spontaan commentaar op de vernieuwingsplannen, de gemeente luisterde mee. Niemand had het toen over ‘Digital Twins’, maar dit was een digitale tweeling pur sang.

Verbeelding creëert betrokkenheid

Visualisatie en interactie, hoe moeilijk kan het zijn? Ik kan niet beoordelen of Cebra toen te ver vooropliep, te vroeg was of misschien te veel leunde op maatwerk. VirtuoCity zakte weg in de vergetelheid, maar de denkrichting bleek achteraf gezien de juiste. Betrek ons – de burger – actief bij veranderingen in de fysieke leefomgeving.

De aandachtspunten en uitdagingen waren ook toen al bekend. Inspraakavonden worden veelal niet goed bezocht en zeker niet vanuit brede doelgroepen. ‘De boze witte man’ is zelfs een stereotype geworden, waarbij wit staat voor de kleur van het haar. Mensen geloven al lang niet meer in gelikte artist impressions van professionele visualisatiebureaus. Men wil immers herkenning en heldere informatie. En niemand zit te wachten op een post-hbo-cursus vol technische uitleg en vijftien commando’s plus muisklikken om de toekomstplannen van de gemeente te bekijken.

Natuurlijk moet zo’n digitale wereld ook een beetje performen. Een app die de eerste keer niet werkt, vliegt onherroepelijk het digitale raam uit. We stellen immers hoge eisen aan moderne technologie, maar zelf hebben we geen geduld.

Gezien worden

Het zal overigens niet de eerste keer zijn dat anderen aan de haal gaan met de overal noodzakelijke (en vooral passende) geo-informatie. De meesten van ons hebben de gamificatie van de samenleving van dichtbij meegemaakt. Van de eerste spelletjes, Civilization, Sim City tot de virtuele werelden van Tomb Raider en Grand Theft Auto. De geo-sector had de kop volledig in het zand toen de PlayStations, X-boxen en Nintendo’s de game-industrie liet uitgroeien tot de grootste sector ter wereld. Toegegeven, Geodan was in Amsterdam op tijd bezig met game engines en interfaces. Dit mondde uit in Geocraft: Minecraft met Nederland in 3D als basis. Zij waren en zijn een witte raaf in het landschap.

Te veel van onze mensen bleven hangen in de zekerheid van rijksdriehoeksmeting en theodoliet. Dat werd niet zo gevoeld. De overheidsopdrachten liepen immers gewoon door? Innovatie beperkte zich echter tot botte bezuinigingen, de tarieven zakten tot ongekende dieptepunten.

Niet alles is verloren. Gaan de sociale-, gezondheids-, WOZ- en openbare-ruimte-professionals ons eindelijk waarderen? Of is het juist precies andersom? Krijgen geo-professionals massaal in de gaten dat het altijd al draaide om het leveren van meerwaarde voor onze samenleving? Hoe dan ook, de beweging is ingezet. Niet onbelangrijk: de maatschappelijke noodzaak om met elkaar in gesprek te gaan is aanwezig. De technologische ontwikkeling maakt het mogelijk: actuele situaties in 3D, chatten, het realistisch visualiseren van toekomstplannen. Zelfs de van nature nogal gesloten geo-sector komt uit haar grot met bruikbare inzichten en feitelijke gegevens. We zullen ook wel moeten. De belangstelling voor de fysieke leefomgeving is wellicht de laatste overlevingskans voor ons werkveld.

Mazzelaars

Ik denk tegelijkertijd dat we grote mazzelaars zijn. De ‘3D-ficatie’ die decennia terug is ingezet in de ontwerpwereld, heeft al lang een grote vlucht genomen. Rekenkracht en nieuwe inwintechnieken maken het creëren van een digitale tweeling tot een fluitje van een cent. Sexy en aantrekkelijk, dus levert dit de spotlights op vanuit de vaak voor ons zo onbereikbare beleidsmakers en beslissers. De leefomgeving wordt naast beter meetbaar en beheerbaar nu ook inleefbaar en beleefbaar. Locatiedata doen ertoe, meer dan ooit!

De ‘must-have’-factor van de digitale tweeling is onze rode loper… wie dit gegeven niet oppakt zal het publiek en dus ook de kansen missen …

Auteurs

Afbeelding voor Douwe Blanksma

Douwe Blanksma

Initiatiefnemer en mede-eigenaar Ruimteschepper

Volledige biografie