Geo Onderwijsdag 2023 voor Docenten
Dinsdag 14 november 2023Op vrijdag 3 november organiseerden Geo-Informatie Nederland, HAS Green Academy en GIN-partner Aeres Hogeschool Almere de Geo Onderwijsdag 2023 voor Docenten in het MBO, HBO en WO. Doel: elkaar een overzicht geven van alle door de overheid bekostigde geo-opleidingen, zodat we tot inzicht kunnen komen voor docenten én voor studenten. Ook wereldwijde organisaties zoals UN-GGIM en FIG vragen om meer inzicht.
In april 2018 werd er voor het laatst zo’n bijeenkomst georganiseerd. Sinds die tijd is heel wat veranderd, ook in de geo-wereld. Zo zijn er MBO opleidingen Geo, Data en Design tot stand gekomen, heeft Aeres Hogeschool naast een bachelor Geo, Media en Design ook een bachelor Aarde en Klimaat, en kent UTwente een master Spatial Engineering. Maar hoe hangen die studies samen? Na een korte introductie door de organisatoren, nam Carline Amsing, Verenigingsdirecteur, Geo-Informatie Nederland, het woord met een intro over de vereniging en de beoogde aandacht voor het onderwijs.
Arnold Bregt, Dean of Education én Professor Geo-information science, volgde met een overzicht van eerdere nationale initiatieven (uit 1995, 2008 en 2023) in een zeer interactieve sessie, met als titel Dynamiek in Geo Onderwijs? Arnold ging in op het Geo onderwijs Landschap, huidige Politiek/bestuurlijk, Onderwijs inhoudelijk, en Maatschappelijk Trends en mogelijke effecten voor het onderwijs. De duidelijke verschuiving in de balans tussen Knowledge , Skills, Attitudes kwam ook aan de orde.
Diana van Altena, Directie Ruimtelijk Beleid, Cluster GEO Informatie, MinBzK, sloot de ochtend af met een presentatie over Nieuwe stappen voor geo onderwijs. Zij deelde haar eerste bevindingen van haar verkenning van het geowerkveld en het landmeetkundig onderwijs.
Na de pauze gaven vier docenten een korte pitch over de eigen opleiding, Cheryl van Kempen, Aeres Hogeschool Almere; Eduardo Dias, Vrije Universiteit – Geo Information minor; Jessy Faas, Zone College; Lucas Grus, GIMA / WUR. Aan bod kwamen leerdoelen, eindtermen, opzet, kentallen, status accreditatie, het unieke van de opleiding, prioriteiten voor de toekomst en kansen voor samenwerking. Alle deelnemende opleidingen deelden deze informatie, zodat we naar een compleet overzicht kunnen toewerken.
Samenwerken en Toekomst
Na de lunchbreak stonden samenwerking en toekomst centraal. Ideeën te over in de sessies Samenwerken en Toekomst, die elkaar als vanzelf wat overlapten: Een nationale GI cursus, een GeoInformatie Studiewijzer, samen vakken ontwerpen, elkaars vakken delen, algemene promotie filmpjes, die iedereen kan gebruiken. Allemaal aansluiten bij de GeoWeek.
Het netwerken binnen het onderwijs werkte goed en smaakt naar meer. Ook het weer werkte mee, waartoe inspirerende vergezichten vanaf het tuindak van Aeres al niet goed zijn. De dag was zeker een goede start om tot meer inzicht in het geo-onderwijs te komen. De volgende Geo Onderwijsdag zal bij Wageningen Universiteit plaatsvinden. De collegae daar kennende zullen we niet vijf jaar wachten. In de woorden van Arnold Bregt: “Papier houdt niets tegen, het zijn de mensen zelf die het moeten doen”.
Een inhoudelijk verslag van de Geo Onderwijsdag komt in de volgende editie van het tijdschrift Geo-Info.
Marien de Bakker, HAS Green Academy
Jan Willem van Eck, Aeres Hogeschool Almere
Reacties