Poll over gegevens uit Basisregistratie Adressen en Gebouwen
Maandag 9 mei 2022
Op 1 januari 2022 treden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen in werking. Dat kan tijdelijke, maar ook structurele gevolgen hebben voor het bijhouden van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten hebben inmiddels een factsheet opgesteld met een overzicht van de (nu bekende) gevolgen voor gemeenten.
Als gemeenten na 1 januari 2023 besluiten om zogenaamde bouwwerken ‘gevolgklasse 1’ (grondgebonden woningen en eenvoudige bedrijfsgebouwen) vergunningvrij voor omgevingsplanactiviteit te maken, kan dat gevolgen hebben voor de BAG-gebruikers. Zo is het mogelijk dat informatie pas twee weken voor ingebruikname van het bouwwerk beschikbaar is. Voor sommige gebruikers kan dat te laat zijn.
In het gebruikersoverleg van de BAG op 10 maart bleek al dat een aantal gebruikers vroegtijdig in het bouwproces een (punt)locatie nodig heeft met een adres (incl. postcode) en een BAG-ID. Enkele gebruikers geven ook aan dat ze minimaal 2 maanden voor ingebruikname het gegeven ‘gebruiksoppervlakte’ nodig hebben.
Om vast te stellen welke gegevens gebruikers van de BAG in ieder geval vroegtijdig nodig hebben, is er nu een poll opgezet. Daarmee wordt gepeild of gebruikers een puntlocatie, adres en BAG-ID en/of gebruiksoppervlakte nodig hebben. Wie andere gegevens vroegtijdig in het bouwproces nodig heeft, kan dat via e-mail melden aan disgeo@minbzk.nl.
Beeld: Narin Nonthamand/Shutterstock
Reacties